Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Oldies
  • Installationsexempel 1 – H-Version

Installationsexempel 1 – H-Version

3 min read

INSTALLATION AV H-REGULATOR

Första installationen gjordes på en Volvo 745 av en av våra kunder.

Bild 1. Installationen gjordes med en prototyp av H-regulatorn

UTDRAG AV VVFS 2003 : 19
A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

Exempel hur man kan göra installationen i en Volvo 745.a med Regina tändsystem
Så här gjorde jag:
Man måste montera dubbla växellådor för att kunna uppfylla ett av kraven (“10 km/tim” ovan) i VVFS 2003 : 19.
Denna extra låda kommer att fungera som en hög och lågväxel.
Jag började med att dela en M40 växellåda för att komma åt backdrevet som sitter på huvudaxeln:

Bild 2
Bild 3

Jag slipade bort så var fjärde kugge blev kvar, på dessa kuggar kommer den induktivagivaren att känna av hastigheten. För varje kugg kommer en puls genom den induktiva givaren att förmedlas till regulatorn. Här blir det 8 pulser per varv. Det räcker med 4 pulser per varv men 8 ger ändå bättre upplösning på hastighet.

Bild 4 Drevet som ska ge pulser till induktiva givaren

Monterade ihop växellådan. Montera 1.ans gaffel på backens växelförare och svetsade samman backen och 4.ans växelförare förskjutna, så 1.an är i och 4.an i friläge. Samt svetsade på ett öra till givaren:

Bild 5
Bild 6

Den lilla tappen som sticker upp är för att kunna växla lådan.
Jag monterade växellådan med kardan axel mellan växellådorna, så den kom bakom handbromsen.

Bild 7
Bild 8
Bild 9
Bild 10a
Bild 10b, Givaren sticker upp från växellåda locket, så jag byggde in den uppstickande delen.
Bild 11.  Stålrör genom kardan tunneln
Bild 12, Inbyggnad av H-regulatorn

Drog sedan ett stålrör genom kardan tunneln upp till plåtlåda som jag byggt som kommer innehålla tändspolen och regulatorn:

Både locket till givaren och lådan i motorrummet kommer att plomberas och skruvas igen vid reg besiktningen med såna här envägsskruvar:

Bild 13, Envägsskruvar

Dessutom är allt inkapslat så att man inte kommer åt det, utan att bryta plomberingen eller göra större åverkan på installationen.

Bild 14.  Förlängde kablarna till regulatorn så man kan ha den i kupen när man ställer in den.

Ställde in varvtalsregulatorn så den bryter vid 1000 varv.
Hastighetsregulatorn ställde jag in att bryta vid 30 km/h med hjälp av en gps. När den bryter vid 30 km/h så går det att tvinga den till ca 32 km/h, detta är okej då det är tillåtet att skilja 10% på hastigheten.
Monterade tillbaka regulatorn i lådan.

Bild 15
Bild 16
Bild 17, Den plomberade lådan som rymmer tändspole och H-regulator.

Sen är var det tid till bevis på registreringsbesiktning . Den blev godkänd! !

OBS: Ha en dialog med besiktningen, för alla bilbesiktningsföretag vet inte hur det fungerar . Men detta uppfyller kraven som finns i VVFS 2003:19

Intyg som besiktningen kräver.
Denna kan användas som mall:

Intyg för ombyggnation av bil till a-traktor
Fordon: Volvo 740 -91
Reg nr: XXX 999
Motor: B230F
Maxvarv: 5900rpm
Främre växellåda: Volvo m47
Utväxling: 1.an 4,03
2.an 2,16
3.an 1,37
Bakre växellåda: Volvo m40
Utväxling: 1.an 3,13
4.an 1,0
Bakaxelutväxling: 3,73
Fälgstorlek: 15 tum
Däckens rullomkrets: 1,952m
Hastighet med lägsta växelen vid 2/3 av max varv
3940/4,03/3,13/3,73*1,952*0,06 = 9,8 km/h
Hastighet med högsta växelen vid inställt värde
1300/1,37/1,0/3,73*1,952*0,06 = 29,7 km/h

ÄNDRINGAR AV URSPRUNGSFORDONET.
Taket är kapat samt bakluckan framflyttad,svetsad hyttvägg bakom stolarna,bakdörrar igensvetsade, monterat barlastflak,monterat extra växellåda.

BEGRÄNSNING AV HASTIGHET OCH DESS FUNKTION.
På bakre växellådan sitter en induktiv givare som räknar på ett drev i växellådan, denna ger pulser till en regulator som är placerad vid tändspolen. När pulserna till regulatorn når inställt värde bryter den strömmen till tändspolen. Om pulserna från induktiva givaren skulle försvinna så går automatiskt varvtalsregulator in och bryter vid inställt varvtal, så traktorn max gör 30 km/h. Denna märks av när traktorn står stilla för då ger inte givaren någon puls. Skulle regulatorn gå sönder av någon anledning kommer ingen ström fram till tändspolen.
All elektronik så som givare,regulator,kablar och tändspole är inkapslat i metallrör och lådor som är plomberade.
Den bakre växellådan har 1:an och 4:ans växlar kvar och fungerar som en hög och lågväxel, så denna går att växla med en separat spak bakom förarstolen. Främre växellåda har backen samt 1:an -3:ans växlar kvar. 4:an – 5:ans växlar är spärrade enbart vid växelspaken så de inte går at lägga i. Anledningen till att de inte används är att traktorn inte orkar dra i dessa växlar. Om man ändå skulle få i de högre växlarna går inte traktorn fortare ändå, för regulatorn bryter genom pulserna från givaren

Regulatorn är av H-model från Loh Electronics AB, induktivagivaren är från samma företag.
Loh Electronics AB
Stallgatan 11
70226 Örebro.
telefon_____019-7070360.
www.lohelectronics.se
email: info@lohelectronics.se

NAMN:__________________________________
DATUM/ORT:_____________________________
UNDERSKRIFT:____________________________

Har du frågor på denna beskrivning kontakta oss gärna på vår mail-support: support@lohelectronics.se

Updated on January 30, 2023

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)Installationsexempel 2 – H-Version

Powered by BetterDocs