Här går vi igenom hur du ska koppla in din gaspedalsstyrning till en bil som inte är Volvo. Vi går igenom alla moment för den generella bilen och vi kommer förklara hur man ska göra för att få till installationen så den blir perfekt.
Volvo har en väldigt specifik installation, den hittar du här.
APP-sensor står för Accelerator Pedal Position sensor och ska inte bli ihopblandad med att det finns någon “mobil app” som kan ställa om denna dosa.
Det är viktigt att man gör installationen helt korrekt för att man ska undvika att sätta bilen i någon form av limp-home-läge eller i värsta fall ha sönder sin gaspedal. Tänk på att vara noggrann vid installationen så att du inte råkar kortsluta någon kabel eller liknande.
Första steget är att kontrollera vilka kablar som ska klippas och kopplas in till APP-sensor. För att veta detta så börjar vi med att mäta på alla kablar som går till pedalen. Tänk på att det är pedalen som skickar den analoga spänningen, med andra ord kan du inte koppla ur gaspedalen och sedan mäta på kontakten för då kommer du inte få någon fram grundinställningen som vi ska göra senare i installationen.
Nu har vi mätt alla kablar på pedalen och vi får detta resultat.
UT-kanalerna på APP-sensor går att justera mellan värden 0,00v till 4,40v. Justering gör du genom att skruva på filtren på kortet. Inställningen vi ska göra är enligt våra mätningar på gaspedalen när vi inte rörde pedalen.
– Skruva loss (Motsols) = Lägre värden– Skruva åt (Medsols) = Högre värden
0.35V respektive 0.70V är det lägsta vi kan gå till och för att undvika eventuella problem efter installation så rekommenderar vi att ställa in UT-kanalerna efter värde+5mV (0.05V) på både UT1 och UT2.
Nu när vi har koll på vart vi ska koppla in oss så börjar vi med att göra bilens spänningslös för att minimera risken att vi råkar kortsluta något. De två kablarna som vi klippte förut ska nu kopplas in till APP-sensorn. Från pedalens håll så tar vi den svarta kabeln och skruvar in på IN1 och sedan tar vi den andra änden på den svarta kabeln och skruvar in på UT1. Samma gör vi med den röda kabeln, fast den monterar vi på IN2 och sedan från UT2 tillbaka till bilen.
Tänk på att det ska göra bra kontakt mot APP-sensorn, skala av kablarna om du skalat av mycket av ytterhöljet. Det är väldigt viktigt att kablarna sitter ordentligt och att det inte finns någon chans att kablarna gör kontakt med andra kablar eller skulle kunna kortslutas om lådan skulle röra på sig.
APP-sensorns funktion är baserad på kanalen CTL. Via Varvtalsregulator H-Version så skickar vi in 12V på den kanalen vilket som följd gör att signalen som pedalen skickar till IN-kanalerna går igenom kortet och kommer ut på UT-kanalerna. När CTL blir strömlös (0V) så bryts signalen mellan pedal och ECU och så skickas den statiska spänningen till ECU.
Detta är inkopplingsschema på vår Volkswagen Amarok från 2013. Som vi har gjort för att ni ska få en exempel på hur det ska kopplas in på en APP-sensor (03-170).
Enligt vår Youtube video som vi har gjort på vår Amarok. Så ska APP-sensorn kopplas in på detta vis. Givetvis så har inte alla bil modeller exakt samma variabla position på bilens gaspedal. Det är då viktigt att man mäter på sin bils gaspedal och ser vilka två gaspedal värden som är variabel och vilken position det är.
Dessa gaspedal värden och positioner var på vår Volkswagen Amarok 2013;
Position 6 (variabel) ca 0,38V. Position 4 (variabel) ca 0,75V.
Det lägsta variabla värdet (ca 0,38V) klipps (från pedal In1, från Ut1 till bilens ECU).
Det högsta variabla värdet (ca 0,75V) klipps (från pedal In2, från Ut2 till bilens ECU).
Jord tas från bilens gaspedal. (Position 5).
APP-sensor ska ha konstant +12V. Från bilens bil batteri.
Jord på gaspedalen klipper man inte! Man löder på för att få bäst kontakt. Dom två variabla gaspedal värdena och klipper man och ska också lödas för att få bäst kontakt.
Om du har missat vår Youtube video som vi pratar om så finns den på vår Youtube kanal eller om du skrollar upp lite på sidan så finns den länkad.
Powered by BetterDocs