H-Reg – Volvo V70 -99

Inledning #

I det här avsnittet så går vi igenom hur du ska installera en Varvtalsregulatorn H-Version och APP-sensor mot en Volvo V70 Generation L från 1999. Bilen är utrustad med elektronisk gaspedal.

Information #

Vi kommer att använda oss av Varvtalsregulator H-Version (03-164), APP-sensor (03-170-Volvo) och även ett färdigt kablage till gaspedalen (03-176).

Inställning #

Inställt brytvarvtal: ca 1300 RPM
Inställd hastighetsbegränsning: 30km/h

Signaler #

Varvtalssignal tas ifrån kamaxellägesgivare.
Hastighet tas ifrån bilens befintliga hastighetssignal som kommer från växellåda.

Övrigt #

Strömmatning tas via 15-matning i säkringsboxen (ström med tändning påslagen)
Inkoppling mot gaspedal är skyddad med metallnät och popnit.

Installation #

Då kör vi igång, på den här bilen så tar vi varvtal via kam-givare och hastighet via befintlig kabel från växellådan som kommer ut till radion.

Varvtal – Anslutning mot kamaxellägesgivare #

Kam-givaren hittar ni precis vid spjällhuset på motorn. Följ slangen från luftburken som ligger mellan batteri och fjädertornet så hittar du spjällhuset på motorn.

Givaren har 3 kablar på sig, det är den blåa kabeln som vi ska in på för att stjäla signal.

Viktigt #

Iom. att den befintliga signalen är låg så är det väldigt viktigt att vi inte tar alldeles för mycket kabel på den blåa kabeln. På bilden används en 1mm2 kabel vilket är lite väl stort men det gick bra i detta fall. Rekommenderad kabeltjocklek är 0.20-0.25mm2 för att bibehålla bra signal till bilens system men vi får även mer mer stabil signal till vårt system.

Hastighet – Bakom radio #

Bakom instrumentbrädan har vi en gulsvart kabel som levererar hastighetssignal till stereon. Kabeln klipps isär och sedan löder vi på en ny kabel och isolerar detta så att den inte ska råka komma emot något annat och även sitta ordentligt.

Den här kabeln grundar sig i växellådan och används för att öka volymen när man kör fort. Så vitt vi vet så är det en standardiserad kabel på denna bil.

Viktigt #

Även här har vi kanske lite grov kabel men däremot är den inte så lång. Rekommenderad kabel är 0.20-0.25mm2. Klassiker om man har för grov kabel är att man får avvikelser i hastihgetssignalen till mätarhuset, i värsta fall så försvinner signalen helt.

Anslutning mot gaspedalen #

Detta är väldigt straightforward, kabelsatsen passar rakt in i pedalens kontakt och vi får ut alla kablar som vi behöver.

KabelfärgAnslutningFunktion
VITIN 1Sensor 1 in (IN1)
SVARTIN 3Sensor 2 in (IN3)
BRUNUT 1Sensor 1 ut (UT1)
LILAUT 3Sensor 2 ut (UT3)
GRÖNJord

Bortkoppling av farthållare #

Farthållaren kopplas ur genom att vi klipper kablarna till spaken, snabbt och enkelt.

Kapsling av utrustning #

Nu visar vi hur vi gjorde kapsling på denna bil, notera att lite saker ha ändrats sedan bygget gjordes och idag är det hårdare regler kring vad man ska använda för att skydda systemet från manipulation. Rekommenderar att prata med besiktningen för att vara uppdaterad med de absolut senaste reglerna kring detta.

Gaspedal #

Kapsling av kontakten är via nät och spikband. Notera att detta blivit hårdare under senaste tiden och idag används plomberingsvajer istället för popnit.

Kapsling av varvtalssignal #

Kabeln som går från kam-givaren skyddar vi med plastslang.

Kapsling och placering av regulator och APP-sensor #

Den här bilen hade en borttagen Airbag på passagerarsidan och i samband med detta så tog vi en stor låda (03-151) och placerade lådan där en tidigare airbagen varit monterad

Innehåll av lådan
Plomberad låda genom borrade skruvskallar. Notera att detta skiljer sig idag, prata med din besiktning!
Placering av lådan.

Lycka till med din bil! #

Powered by BetterDocs