Färdigkopplat H-CAN kit – BMW

Inkoppling CAN-BUS (CAN-Låg & CAN-Hög) #

Beroende på vilken årsmodell du har på din bil så har vi olika sätt att komma åt CAN-bus.

  • E46/E39: Finns oftast vid rattstången eller mellan styrdon, GulSvart (CAN Hög) GulBrun eller GulRöd (CAN Låg)
  • E6x/E9x: Använd PT-CAN, finns tex vid handskfacket, Blårött tvinnat kabelpar där Blå är CAN Hög och Röd är CAN Låg

Två röda kabeltjuvar följer med för att enkelt kunna klämma fast kablarna. Har du tillgång till lödkolv så rekommenderar vi att löda istället.


+12v spänning till H-CAN #

Ska tas från bilen säkringsbox. Se här.


Plastlocket till lådan ska vara öppen vid besiktningen, de kommer vilja se in i lådan innan locket plomberas.


Vajerplomb-gaspedal #

Koppla bort gaspedalens original kontakt och koppla in vår färdiga kabelsats i mellan (Vänstra bild). Och sedan plomberas gaspedalen som högra bilden visar men en vajer plomb mellan kablarna och dra åt.

OBS! Kontrollera alltid med besiktningen gällande denna plombering. Vissa önskar att man bygger för kontakten helt och hållet och då måste man följa deras direktiv för att det ska gå igenom!


Checklista inför besiktning med H-CAN #

Boka ej besiktningstid innan samtliga punkter nedan är uppfyllda godkänt!

  •  – Bilen går ej över 30km/h. (Vi ställer in H-CAN på 30km/h men kontrollera att hastigheten blir prick 30km/h på plan väg. Enklast är att ladda ner en GPS app till telefon).
  •  – Bilen går ej över 30km/h även om ABS-systemet eller liknande sätts ur funktion/manipuleras
  •  – Bilens eventuella farthållare är demonterad permanent. (Se här).
  •  – Växlar som gör att bilen går fortare än 30km/h på tomgång, är bortkopplade (endast manuell)
  •  – Hastighetsregulatorn är inbyggd och redo för plombering
  •  – Punkten där gaspedalen påverkas är skyddad eller redo för plombering
  •  – CAN Hög/Låg samt +12v matningsledare är rimligt skyddade mot oavsiktlig skada
  •  – Jag har fått intyg och kontrollerat att mitt intyg är giltigt. Glömt intygSe här.

Powered by BetterDocs