Bortkoppling av farthållare

Många nya bilmodeller har farthållare eller (Cruise control). Som måste demonteras innan regbes. Viktigt annars blir inte A-traktorn godkändom farthållaren fungerar. Farthållaren finns på ratten eller vid sidan av ratten.

För att ta bort farthållaren eller (Cruise control) så görs det på lite olika sätt beroende på bilmodell. Men kort och gott så ska farthållaren vara ur kopplad när man monterar ditt antingen H-CAN eller App-sensor med H-REG.

Demonteringen görs lättast med tre verktyg: Spårmejsel, lim och sidavbitare.


Volvo V70 -05: Plocka bort knappen med spårmejseln, förstör knappen som är på kretskortet. Limma sedan fast knappen igen.


Mercedes-Benz E 220 -05: Dra av farthållare spaken och klipp kablar. Limma ditt spaken igen.


Volkswagen Passat 2014: Med spårmejsel så delar man spaken lätt, och klipper kablarna till farthållaren och tar bort knappen het och hållet.


BMW e91 325i -07:

Ta isär hela spaken och sedan såga av själva plastdetaljerna så att man inte kan röra spaken.
 
Börja med att ta bort plasten som sitter ovan och under ratten, sitter i 2/3st T15/T20. – Med plastdetaljerna borta så kommer du åt lite bättre.
Första steget är att koppla ur spakcentralen så att inget blir grillat här, kontakten sitter underifrån till höger om ratten. (Lagom där högerknät landar om man sitter i förarstolen)
 
Med spakcentralen urkopplad så tar du sedan en plattmejsel och separerar spakens plastdelar, det brukar vara enklast att göra uppifrån eller underifrån där “BC”-knappen sitter.
Med plasten separerad så kommer du se en väldigt tunn kretsfläta, den här får du inte skada på något vis så var försiktig med den!
 
När nu spaken är separerad och kretsflätan undanlagd så börjar du med att knipsa av hela spaken med en avbitare, eller om du vill såga det spelar ingen roll. Men var som sagt försiktig med kretsflätan!!
 
Efter att du har sågat bort spaken så kan du fila ner den ytterligare så att den försvinner mer och mer.
 
När detta är klart så tar du kretsflätan och drar in den bakom spakcentralen, framåt och sedan sätt fast den med t.ex. tejp eller liknande.
 
Nu är du i stort färdig och du behöver bara smacka på plastdelarna ovan och under ratten. Glöm såklart inte att koppla in spakcentralen innan du gör detta.


Powered by BetterDocs