Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Byggbeskrivningar
  • H-Reg – Volvo S60 -01

H-Reg – Volvo S60 -01

2 min read

Inledning #

I detta avsnitt så ska vi gå igenom hur man installerar Varvtalsregulator, Gaspedalsstyrning och en Cannect Twinpuls mot en Volvo S60 Generation P24 från 2001. Vi kommer att gå igenom lite snabbt om vart man kopplar in sig för att komma åt canbus i bilen och sedan hur bortkopplingen av farthållaren görs.

Information #

Fordonet är utrustat med Varvtalsregulator H-version (03-164) och varv/hastighet begränsas på gaspdalen med gasepdalstyrning (03-170), bägge produkterna från Loh Electronics AB.

Inställning #

Brytvarvtal: ca 1500 RPM
Hastighetsgräns: 30km/h

Signaler #

Insignaler till Varvtalsregulator H-version tas ifrån fordonets CAN (canbus) med hjälp av CANM8 CANNECT TWINPULSE som är ett canbus interface för att skapa en pulserande utgång för varv och hastighet. Insignalerna går ej att manipulera. CANM8 CANNECT TWINPULSE är inbyggd i samma låda som Varvtalsregulator och gaspedalstyrning.

Inkopplingen till gaspedalen är skyddad med metallnät och popp nit.

Installation #

Nu går vi igenom hur man ska göra för att installera.

Anslutning mot canbus #

Vi kommer att lossa mätarhuset i bilen för att komma åt två kablar i färg vit och grön. Dessa tillsammans skapar Canbus systemet och det är viktigt att respektive kabel hamnar på rätt position för att sedan gå in i Cannect Twinpulse.

Vit = CAN Hög & Grön = CAN Låg – Viktigt!

Bild visar inkopplingspunkt för canbusnätverket till CAN-interfacet CANM8 CANNECT TWINPULSE. Inkopplingen är gjord på fordonets CAN med inlödda kablar bakom mätarhuset. Försvinner signalerna från CAN-nätverket, går det inte att gasa med bilen.

CANM8 TwinPulse interfacet ger 1 hastighetspuls direkt vid uppstart, vilket får till följd att det är fria varv i 8 sekunder direkt vid start av fordonet. Varvläge träder in 8 sekunder efter start, om bilen då fortfarande står stilla.

Mer information om interfacet kan nås på dess hemsida:
http://www.ncs-systems.com/canm8-twinpulse.html

Inkoppling mot gaspedal #

Tyvärr var vi lite snabba här och tog inte bilder, men pedalen på denna bil är densamma som Volvo V70 och anslutningen görs på exakt samma vis. Vi använde även oss av en färdig kabelsats som ni kan hitta här (notera att om artikel har utgått så är det slut och kommer inte komma in på ett tag!)

Position i pedalKopplas till APP-sensorFärg på kabelsats 03-176
Pos 1 – 12V (matning)+12V (via strömtjuv)Svartröd
Pos2 – 1V (digital variabel)Pedal > IN3 > UT3 > ECUIN3 = Svart & UT3 = Lila
Pos 3 – 0V (jord för digital variabel)Används ejSvartröd (används ej)
Pos 4 – 0V (jord för analog variabel)0VGrön
Pos 5 – 0,4V (analog variabel)Pedal > IN1 > UT1 > ECUIN1 = Vit & UT1 = Brun
Pos 6 – 5V (matning)Används ejSvartröd (används ej)
Detta är superviktigt, kopplar man inte så som anvisningarna säger så kommer du inte få detta att fungera alls! Likaväl, ström tas från gaspedalen och jord måste tas på just “Jord för analog variabel”.

Bortkoppling av farthållare #

För att koppla bort farthållare på denna bil så har vi valt att förstöra cruise-knappen helt. Detta är pga. att det var smidigast och pga. att farthållaren var av en knappmodell som satt i ratten så gjorde vi ett snabbt avgörande.

Kapsling av Varvtalsregulator, APP-sensor och Cannect Twinpulse #

Nu har vi dragit ner alla kablar från gaspedalen, Canbus från mätarhuset osv. Allt ska kopplas in i vår lilla aluminiumlåda (03-152) där vi packat ner Varvtalsregulator H-Version, APP-sensor och Cannect Twinpulse.

Inkopplingen görs enligt manualerna som följer med artiklarna.

Städar upp lite och sedan så testar vi detta. Denna modell kunde vi lösa både varvtal och hastighet direkt via Canbus. Notera att detta inte alltid fungerar av vad vi uppfattar beroende på vilken motorkod ni har! Ibland får man ta varvtal via kam-givaren som sitter på motorn.

Uppdatering Februari 2021 – Viktigt! #

Locket till lådan läggs på och sedan borrar vi skruvskallarna så att man inte kan öppna den igen. Uppdatering under Februari 2021 är att besiktningen ska se lådan och därför rekommenderar vi att ni skippar detta moment och tar det på besiktningen.

Lycka till med ditt projekt! #

Tänk på att detta inlägg kanske är lite utdaterat efter publicering. Det är väldigt viktigt att ni kontrollerar med er besiktning för att hålla bygget helt uppdaterat med de senaste reglerna.

Updated on May 7, 2021

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
H-Reg – BMW 325d E91 -07H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Inledning
  • Information
    • Inställning
    • Signaler
  • Installation
    • Anslutning mot canbus
    • Inkoppling mot gaspedal
  • Bortkoppling av farthållare
  • Kapsling av Varvtalsregulator, APP-sensor och Cannect Twinpulse
    • Uppdatering Februari 2021 - Viktigt!
  • Lycka till med ditt projekt!