Fordonet är utrustat med Varvtalsregulator H-version (03-164) som styr tändspolen.
Brytvarvtal: ca 1200 RPMHastighetgräns: 30km/h
Varvtalssignal tas ifrån vevaxellägesgivare vid JPT-kontakt vid torpedväggen (Blå kabel, position 2).Hastighetssignal tas ifrån bilens egna pulsande hastighetssignal. (Grön/vit kabel till mätarhus)
Strömmatning via säkring NR12 bakom askkoppen i hytten (stadig ström vid tändning på, strömlös vid tändning av).
Inkopplingen till tändspolen är skyddad med plomberingstråd.
Här går vi igenom alla moment för att du ska kunna installera systemet till din bil.
Den här signalen fungerar oftast bra, men ibland kan det vara problem med givaren som gör att vi har signal på denna kabel hela tiden. Man kan försöka att ta ur givaren och göra rent den för att få bort problemet men om man inte får signal eller att regulator t.ex. hoppar över i hastighetsläge även fast du står still så är något fel och då behöver man byta givare eller också använda Induktiv givare istället.
Anledningen till varför vi använder extern ström till Regulatorn är för att skydda regulatorn från att behöva jorda av strömspikar som kan komma förbi relä (även med likriktardiod). Detta har blivit ett krav pga. slitage från bilarna!
Inställning av systemet ska göras och sedan är bilen klar för att besiktas. Prata med din besiktning om hur de vill göra plombering. Ibland gör man det innan, ibland gör man det på station. Rekommenderar alltså starkt att prata med besiktningen ni tänkt använda!
Powered by BetterDocs