I detta avsnitt så ska vi gå igenom hur man installerar Varvtalsregulator, Gaspedalsstyrning och en Cannect Twinpuls mot en Volvo S60 Generation P24 från 2001. Vi kommer att gå igenom lite snabbt om vart man kopplar in sig för att komma åt canbus i bilen och sedan hur bortkopplingen av farthållaren görs.
Fordonet är utrustat med Varvtalsregulator H-version (03-164) och varv/hastighet begränsas på gaspdalen med gasepdalstyrning (03-170), bägge produkterna från Loh Electronics AB.
Brytvarvtal: ca 1500 RPMHastighetsgräns: 30km/h
Insignaler till Varvtalsregulator H-version tas ifrån fordonets CAN (canbus) med hjälp av CANM8 CANNECT TWINPULSE som är ett canbus interface för att skapa en pulserande utgång för varv och hastighet. Insignalerna går ej att manipulera. CANM8 CANNECT TWINPULSE är inbyggd i samma låda som Varvtalsregulator och gaspedalstyrning.
Inkopplingen till gaspedalen är skyddad med metallnät och popp nit.
Nu går vi igenom hur man ska göra för att installera.
Vi kommer att lossa mätarhuset i bilen för att komma åt två kablar i färg vit och grön. Dessa tillsammans skapar Canbus systemet och det är viktigt att respektive kabel hamnar på rätt position för att sedan gå in i Cannect Twinpulse.
Bild visar inkopplingspunkt för canbusnätverket till CAN-interfacet CANM8 CANNECT TWINPULSE. Inkopplingen är gjord på fordonets CAN med inlödda kablar bakom mätarhuset. Försvinner signalerna från CAN-nätverket, går det inte att gasa med bilen.
CANM8 TwinPulse interfacet ger 1 hastighetspuls direkt vid uppstart, vilket får till följd att det är fria varv i 8 sekunder direkt vid start av fordonet. Varvläge träder in 8 sekunder efter start, om bilen då fortfarande står stilla.
Mer information om interfacet kan nås på dess hemsida:http://www.ncs-systems.com/canm8-twinpulse.html
Tyvärr var vi lite snabba här och tog inte bilder, men pedalen på denna bil är densamma som Volvo V70 och anslutningen görs på exakt samma vis. Vi använde även oss av en färdig kabelsats som ni kan hitta här (notera att om artikel har utgått så är det slut och kommer inte komma in på ett tag!)
För att koppla bort farthållare på denna bil så har vi valt att förstöra cruise-knappen helt. Detta är pga. att det var smidigast och pga. att farthållaren var av en knappmodell som satt i ratten så gjorde vi ett snabbt avgörande.
Nu har vi dragit ner alla kablar från gaspedalen, Canbus från mätarhuset osv. Allt ska kopplas in i vår lilla aluminiumlåda (03-152) där vi packat ner Varvtalsregulator H-Version, APP-sensor och Cannect Twinpulse.
Städar upp lite och sedan så testar vi detta. Denna modell kunde vi lösa både varvtal och hastighet direkt via Canbus. Notera att detta inte alltid fungerar av vad vi uppfattar beroende på vilken motorkod ni har! Ibland får man ta varvtal via kam-givaren som sitter på motorn.
Locket till lådan läggs på och sedan borrar vi skruvskallarna så att man inte kan öppna den igen. Uppdatering under Februari 2021 är att besiktningen ska se lådan och därför rekommenderar vi att ni skippar detta moment och tar det på besiktningen.
Tänk på att detta inlägg kanske är lite utdaterat efter publicering. Det är väldigt viktigt att ni kontrollerar med er besiktning för att hålla bygget helt uppdaterat med de senaste reglerna.
Powered by BetterDocs