Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Byggbeskrivningar
  • H-Reg – Volvo 740/940

H-Reg – Volvo 740/940

1 min read

Volvo 945, 1997, Motorkod: B230FK

Information #

Fordonet är utrustat med Varvtalsregulator H-version (03-164) som styr tändspolen.

Inställning av varvtal och hastighet #

Brytvarvtal: ca 1200 RPM
Hastighetgräns: 30km/h

Signaler till Varvtalsregulator H-version #

Varvtalssignal tas ifrån vevaxellägesgivare vid JPT-kontakt vid torpedväggen (Blå kabel, position 2).
Hastighetssignal tas ifrån bilens egna pulsande hastighetssignal. (Grön/vit kabel till mätarhus)

Strömförsörjning till Varvtalsregulator H-Version #

Strömmatning via säkring NR12 bakom askkoppen i hytten (stadig ström vid tändning på, strömlös vid tändning av).

Plombering och skydd #

Inkopplingen till tändspolen är skyddad med plomberingstråd.

Installationen #

Här går vi igenom alla moment för att du ska kunna installera systemet till din bil.

Varvtalssignal #

Bild visar låda färdiginstallerad och redo för plombering. Varvtal tas ifrån vevaxellägesgivare med snabbkontakt. Signalen tas via JPT-kontakten som visas uppe till höger. Position av kontakten är längs torpedväggen bakom insug.
Tydligare bild på kabeln med signal. Blå kabel sitter på position 2 i JPT-kontakten.

Ström och hastighetssignal #

Bild visar inlopp för hastighetsignalen, hål är borrat i torpedväggen strax över rattstången.
I denna slang har vi två kablar, en som ska upp till mätarhus och tjuvas på för att ta hastighet och en som ska dras mot säkringsboxen bakom askkoppen.

Hastighetssignal #

Hastighetssignal tas ifrån bakom mätarhusets grön/vit kabel. Och den här kabeln är direkt ansluten till givaren i bakaxeln.

OBS! #

Den här signalen fungerar oftast bra, men ibland kan det vara problem med givaren som gör att vi har signal på denna kabel hela tiden. Man kan försöka att ta ur givaren och göra rent den för att få bort problemet men om man inte får signal eller att regulator t.ex. hoppar över i hastighetsläge även fast du står still så är något fel och då behöver man byta givare eller också använda Induktiv givare istället.

Strömförsörjning till Regulator #

Strömmatning är tagen från säkringshållaren NR 12. Denna strömkälla är riktig 15-matning som ej dippar när man drar startmotorn.

Förklaring #

Anledningen till varför vi använder extern ström till Regulatorn är för att skydda regulatorn från att behöva jorda av strömspikar som kan komma förbi relä (även med likriktardiod). Detta har blivit ett krav pga. slitage från bilarna!

Lådans innehåll #

Borra hål i lådan så att tändspole går igenom bottendelen. Regulatorn sitter fast i lådan och relä sitter fast på regulator. Genomgående bult för jord till relä och regulator, jordfläta på baksidan mot kaross för att garantera bra jord till utrustningen. Regulatorn styr relät, som i sin tur styr tändspolen.

OBS! #

  1. På bilden ser man inte men vi använder annan strömkälla till regulatorn, alltså så tar inte relä och regulator ström från samma position (blå kabel) – Detta är för att skydda regulatorn från strömspikar!
  2. Regulator och relä har egen jord, alltså inte samma jord som tändspole använder.

Inställning av systemet ska göras och sedan är bilen klar för att besiktas. Prata med din besiktning om hur de vill göra plombering. Ibland gör man det innan, ibland gör man det på station. Rekommenderar alltså starkt att prata med besiktningen ni tänkt använda!

Exempel på plombering
Updated on May 6, 2021

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Information
    • Inställning av varvtal och hastighet
    • Signaler till Varvtalsregulator H-version
    • Strömförsörjning till Varvtalsregulator H-Version
    • Plombering och skydd
  • Installationen
    • Varvtalssignal
    • Ström och hastighetssignal
    • Hastighetssignal
      • OBS!
    • Strömförsörjning till Regulator
      • Förklaring
    • Lådans innehåll
      • OBS!