I detta dokument så går vi igenom hur kablage till induktiv givare (03-185) ska monteras. Vi går även igenom saker som är bra att tänka på samt viktig information för att man ska få ett så bra resultat som möjligt.
Koppla inte brun kabel (strömförsörjning) på samma kabel där tändspole/relä sitter kopplat mot. Det ligger signaler på kabeln från bilen som i följd påverkar hastighetssignalen. Detta är väldigt viktigt!
En mer detaljerad förklaring på detta:Den induktiva givaren har inget filter som kan ta bort signal som kommer in på strömmatningen. Så om det ligger någon pulserande signal på strömmatningen så kommer den vara med och förvränga den hastighetssignal som varvtalsregulatorn tar emot. Som följd så kommer regulatorn att få en felaktig signal (oftast baserat på varvtal).
Att det kommer strömspikar från tändspolar är ingen nyhet. Om man tar ström till givaren (brun) på samma kabel som tändspole/relä sitter anslutet så lider regulatorn risk att få strömspikar på processorn som sköter signalen.
När man kör mycket på brytningen så får magnetventilen arbeta väldigt mycket och detta gör att magnetventilen får arbeta hårdare än vad som är tänkt. Som följd har vi märkt att strömmen ökar på kabeln där magnetventilen sitter ansluten. Om induktiva givaren tar ström ifrån samma kabel som ventilen sitter på så ökar alltså strömmen på hastighetssignalen och detta kan i långa loppet göra att frekvensprocessorn kan gå sönder.
Powered by BetterDocs