A-traktorn.. Långsam men bekväm och numer det vanligaste transportmedlet hos ungdomar! Med utvecklingen av nya bilar så kommer även nya möjligheter för ungdomarna att lära sig och framförallt skaffa sig ett intresse som kommer löna sig senare i livet.
Vi får ofta frågan “Vilken regulator ska jag ha till min bil?” och det är förståeligt när det finns många olika bilar och sist men inte minst flera olika lösningar. Från gammal till ny bil, vi har utrustning som passar din bil och har vi inte det, då bygger vi det!
Med många års erfarenhet av bilelektronik så har vi utvecklat olika lösningar som får bilar att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Detta gäller inte bara A-traktorer utan även personbilar där man kanske har någon i familjen som är lite väl tung på foten eller till den som vill ha en bättre bränsleekonomi.
Har man en vajer mellan gaspedal och spjäll/magnetventil så är utrustningen lite begränsad och man kommer behöva bryta på antingen tänd- eller bränslesystemet för att påtvinga ett avbrott i motordriften när man kör för fort. Detta gör att bilen inte går att köra för fort och vi har även en s.k. nedförsbackefunktion som räddar upp så att bromsservon fungerar som den ska ändå.
För att påtvinga ett avbrott på en diesel så behöver man reglera bränsletillförseln så att motorn inte får tillräckligt med bränsle för att driva karossen. Utrustningen som behövs då är själva regulatorn och även ett relä, beroende på hur gammal bilen är och vad den har att erbjuda så kan man behöva komplettera med en induktiv givare för att kunna läsa av hastigheten mot kardan eller drivaxel.
Kort och gott så kommer relä att sitta innan magnetventilen för att styra strömmen till ventilen. När man startar bilen så sluts strömmen och då kan man starta och köra iväg, när man då kör över de programmerade inställningarna (som man ställer in själv) så kommer strömmen att försvinna och vips så stängs motorn av och hastigheten reduceras därefter.
Vi har även ett kopplingsschema för detta.
Börja med att mäta på kablarna som sitter på magnetventilen och se vilken som ger 12V. Den kabeln ska klippas och sedan monteras mot relät (följ anvisningarna på pappret). En rekommendation från oss är även att testa så att det fungerar genom att dra relät själv innan man installerar regulatorn. Sätt dit en ny kabel på dragande kanal på relät och sedan håller du den mot 12V som går mot bilen, eller om du drar hela vägen till batteriet det spelar ingen roll. Starta sedan motorn och “dutta” på 12V och se så att motorn stängs av och sedan startar upp igen.
Nu kan det hända 2 saker som är lite konstiga1. Motorn bryter inte på direkten utan det tar några sekunder innan något händer.2. Motorn bryter men kommer inte igång igen.Förklaringen är att ventilen kärvar och gör att brytningen blir “mossig”, lösningen är att ta isär ventilen och göra rent den så att oljebeläggningar osv försvinner och ventilen går bättre.
Nu börjar det roliga, installationen av H-reggen och nu är det lite upp till bilen vad som finns att erbjuda. H-reggen kräver varvtal- och hastighetssignal för att det ska fungera som planerat, därav så behöver ni hitta vart man kan ta varvtal ifrån. Flera bilar har vevaxellägesgivare som man brukar kunna ta signal ifrån. Vissa bilar får man ta signal via generatorn genom ett s.k. W-uttag. Har inte din generator ett W-uttag redan så får man fixa det själv och vi har ett videoklipp på hur man gör här. Vi rekommenderar att ni löder in er på minst 2 lindningar, inte i serie med varann utan en kabel per lindning för att slippa ta isär generatorn igen om ena lindningen har låg upplösning på signalen.
Hastighetssignal kan ni ev. ta via en befintlig kabel i bilen eller också använder ni induktiv givare. Om ni inte hittar något på nätet om det finns någon befintlig kabel i bilen så hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig att leta.
Nu när allt är installerat och klart så är det nära en färdig A-traktor men ni behöver göra en inställning av regulatorn för att det ska fungera ordentligt mot just din bil. Varvtal- och hastighetssignalen måste ställas in så att H-reggen vet när den ska bryta. Inställningen görs genom att trycka på programmeringsknappen på regulatorn, den finns under plastpluppen i locket på H-reggen.
Varvtalssignalen ska programmeras och för att veta vilket varvtal du ska ställa in så behöver du köra bilen i 30km/h på den högsta växeln ni tänkt ha, vi rekommenderar att ha 3an som högsta växel. Notera vilket varvtal motorn ligger på i 30km/h på t.ex. 3an och sedan tar ni minus 50-200rpm för att få lite marginal så att bilen går långsammare än 30km/h på endast varvtalsbrytning (felsäkert läge kan vi kalla de). Exempel, ni ligger på 1000rpm i 30km/h, då ställer ni in varvtalsbrytningen på 900rpm.
Hastighetssignalen är också något man behöver ställa in. Vi gör en justering hos oss innan den skickas ut men det är ren tur ifall vår förprogrammering skulle stämma överens med signalen som skickas på just din bil, speciellt om man använt en befintlig givare från bilen. Samma visa här med att trycka på programmeringsknappen på regulatorn när ni har uppnått 30km/h.
På bensinmotorer så har vi två olika sätt att sköta brytningen och det beror lite på vad det är för modell och vad som faktiskt fungerar rent tekniskt. Det är lätt att glömma bort att vi har en ECU som gör allt den kan för att bibehålla motordriften, detta gör att ECU ibland kan bråka när den anser att något är galet med bilen som t.ex. när ett tändsystem bara stängs av mitt från ingenstans. Men det finns alltid lite kluriga lösningar på att fixa dessa bekymmer.
Regulatorn kommer styra ett relä som alternerar 12V på tändsystem eller också 5V eller jorden på spridare. I praktiken så kommer det bli ett avbrott i motordriften som gör att karossen saktar ner när man kör över 30km/h. Bryter man på tändsystem så kommer inte bränsletillförseln att upphöra och man kan höra lite smällar när motorn hoppar igång, detta är helt normalt och lösningen för att minimera smällarna är genom att lätta på gasen när man närmar sig brytpunkt. Kopplar man mot spridare så slipper man detta vilket kan vara fördelaktigt om man tänker på bränsleekonomi.
Börja med att mäta för att se vilken kabel som är 12V matningen till en tändspole eller om du har en tändspole per cylinder så ska du se ifall du har en liten signalfördelare innan spolarna för att mäta fram 12V där. Montera sedan relät enligt instruktionen som står på pappret som följer med relät.
Om du ska koppla mot spridarna så finns det två vis att göra detta på och det hänger lite på vad det är för typ av spridarsystem till motorn. Vissa modeller har en gemensam strömmatning eller jord, därav så vore det bästa att sätta relät på den gemensamma kabeln för att bara behöva ett enda relä. Om det är en strömmatning och en jord per spridare så rekommenderar vi att ni kontaktar oss för att bolla lite idéer på hur man ska göra.
Samma relä används om det är 5V/12V eller jord, ingen skillnad på instruktionen.
Kopplingsschema för tändspole.Kopplingsschema för spridare.
Varvtalssignal tas beroende på vad det är för bil så kan man ta signal via vevaxellägesgivare eller också får man löda in sig på generatorn (samma som vi nämner på diesel-modellerna). Vilken kabel man ska gå in på är lite olika men vi har märkt att det är vanligast att det är den mellersta kabeln som är utgående signal från givaren så prova den om du inte hittar något diagram på nätet.
Om generatorn inte har ett s.k W-uttag så behöver man göra ett själv. Detta innebär att man får ta isär generatorn och löda in sig på en statorlindning, vi har ett videoklipp på hur man gör här. Vi rekommenderar att ni löder in er på minst 2 lindningar, inte i serie med varann utan en kabel per lindning för att slippa ta isär generatorn igen om ena lindningen har låg upplösning på signalen.
Exakt samma visa som vi skriver ang. diesel så det blir lite copy här:
Yngre bilar betyder mer utrustning i bilen och detta är väldigt fördelaktigt för den som vill ha en smidig installation och framförallt en mycket mjukare brytning. Beroende på hur pass modern bilen är så har vi något som heter Canbus, detta är ett kommunikationssystem i bilen som erbjuder data om t.ex. varvtal och hastighet. Detta gör att man inte behöver klabba med några externa givare eller tjuva in sig på någon vevaxellägesgivare eller liknande.
Vart just Canbusen tas ifrån är olika men på bilar efter -08 (ibland tidigare och ibland senare) så finns den på stift 6 och 14 på OBD-uttaget. Om du är osäker på vart du ska leta så kontakta oss så hjälper vi dig.
Om bilen inte har Canbus så kommer man behöva använda sig av en H-reg tillsammans med en APP-sensor. Dessa enheter i kombination gör att du får en mjukare brytning i form av tomgångsvarv när man kommer över 30km/h. Mycket mer behaglig brytning i jämförsele med de äldre bilarna.
APP-sensorn kommer att anslutas mot gaspedalen enligt anvisningarna vi har här om du ska installera på en Volvo så gäller lite andra anvisningar som du kan hitta här. H-reggen kommer att sedan att anslutas mot APP-sensorn för att kunna sköta när brytningen ska ske.
Börja med att följa anvisningen till APP-sensorn för att mäta på pedalen och gör en justering. När det är gjort så ska ni koppla in er på gaspedalen och iom. mätningen så vet ni vilken kabel ni ska klippa och montera på APP-sensorns IN- & UT-kanaler. Om ni köpt en kabelsats för gaspedalen så följer ni bara inkopplingen som står på pappret som följer med kabelsatsen.
När allt är inkopplat så ska du brygga “CTL” med 12V t.ex. genom att tvinna ihop en kort kabel med 12V matningen som APP-sensorn har på stift 1 “+12V” och sedan sätter ni in den på CTL. Detta gör att man kan starta bilen och du kan gasa. Starta motorn, prova så att du kan gasa och varva upp litegrann över tomgång. Nu ska du trycka in knappen som sitter under plastpluppen på locket till APP-sensorn och se ifall motorn går ner i varvtal när du håller in knappen.
När detta fungerar som förklarat så går ni vidare och installerar H-reggen och kopplar ihop dessa.
Varvtalssignal kommer man ta på samma vis som på en äldre bil, antingen via vevaxellägesgivare eller generatorn via ett s.k. W-uttag. Om generatorn inte har ett W-uttag så behöver man göra ett själv. Detta innebär att man får ta isär generatorn och löda in sig på en statorlindning, vi har ett videoklipp på hur man gör här. Vi rekommenderar att ni löder in er på minst 2 lindningar, inte i serie med varann utan en kabel per lindning för att slippa ta isär generatorn igen om ena lindningen har låg upplösning på signalen.
Exakt samma visa som vi skriver ang. tidigare varianter så det blir lite copy här:
Canbus gör livet mycket enklare! Installationen kommer att fokusera sig mot Canbusnätverket i bilen och såklart gaspedalen för att påtvinga en reglering av gaspådrag. Eftersom vi tar data från bilen via Canbus så kommer vi inte behöva koppla in oss på några externa givare och denna integration gör att regleringen blir väldigt mjuk och behaglig.
Installationen av H-CAN är väldigt enkel och du behöver bara lokalisera vart du kan tjuva på dig för att komma åt Canbusen. Vart man gör detta är lite olika men bilar efter -08 (ibland tidigare och ibland senare) så finns den på stift 6 och 14 på OBD-uttaget. Om du är osäker på vart du ska leta så kontakta oss så hjälper vi dig. När Canbusen är ansluten så behöver ni bara ansluta gaspedalen till H-CAN och så är det mer eller mindre klart att köra.
Canbus kan som redan nämnt finnas lite överallt men det vanligaste är bakom radio, mätarhuset, under ratten eller i OBD-uttaget. Vissa modeller kan vara lite klurigare och då ber vi er kontakta oss för att hjälpa er.
Canbus är baserat på en hög- och en låghastighetssignal som tillsammans skapar ett nätverk för att skicka data otroligt fort mellan olika komponenter i bilen. Canbus-kablar är även enkla att lokalisera då de är tvinnade tillsammans med varann. Även att lokalisera vilken av kablarna som är låg eller hög görs genom att mäta på dem, CAN Hög har högre spänning än vad låg har.
H-CAN kommer förjusterad efter de värden som vi själva mätt upp på bilar, därav så är det bara viktigt att du sätter rätt kabel på rätt plats mellan bilen och H-CAN. Vår rutin på inställning är att alltid ha den lägsta pedalsensorn på kanal 1 och den högre pedalsensorn på kanal 2.
Mät av gaspedalen och se vilken kabel som ger lägst spänning (notera att gaspedalen måste vara inkopplad för att ni ska kunna göra mätningen). Använder ni en färdig kabelsats till gaspedalen så behöver ni bara följa instruktionerna på pappret som följer med kabelsatsen.
Inställningen av H-CAN är också väldigt enkel. Under plastpluppen som sitter i locket på enheten så har ni en knapp och den här knappen använder ni för att stega upp hastigheten, 1 klick = +1km/h. Ni kan läsa mer ang. detta på manualen för H-CAN här.
Om ni ska installera på en Volvo så skiljer sig anvisningen rejält och då ska ni följa den här anvisningen istället.
Powered by BetterDocs