Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Oldies
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)

Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)

2 min read

Notera att detta inlägg är utdaterat och inte aktuellt längre, vi sparar bara detta av sentimentalt värde.

Obs. Nya regler kommer snart vad gäller besiktning av A-traktorer #

Här är texten kopierad från transportstyrelsens sida 2017-06-14:

”NÄR DE NYA REGLERNA TRÄDER I KRAFT INFÖRS KRAV PÅ BESIKTNING FÖR A-TRAKTOR OCH TRAKTOR B” #

A-traktor och traktor b ska besiktas första gången senast 48 månader efter den månad då ursprungsfordonet, det vill säga bilen, lastbilen eller annat fordon, togs i trafik första gången.

Att du nyregistrerar en A-traktor innebär inte att du automatiskt ska besikta ditt fordon efter 48 månader. När du ska besikta ditt fordon igen beror på när det ursprungliga fordonet togs i trafik första gången.

Efter den första besiktningen ska fordonet besiktas senast 2 år efter den månad då dess föregående fullständiga besiktning utfördes.

SÅ PÅVERKAS DU #

Regeländringen påverkar dig först 2018. Du kommer att behöva ha gjort en godkänd besiktning under den senaste 24-månadersperioden, bakåt i tiden räknat, från den 20 maj 2018 för att slippa körförbud.

Det innebär i praktiken att A-traktor och traktor b, som det ser ut idag, behöver besiktas på dagen den 20 maj 2018. Om fordonet besiktas innan dess är det i form av en trafiksäkerhetskontroll och det registreras inte som en godkänd kontrollbesiktning. Det pågår dock ett arbete med att se över vilka övergångsregler som behövs för att underlätta övergången till de nya reglerna.”

Varför är det bra med en varvtalsregulator i en A-traktor? #

Lagen säger att en A-traktor få gå högst 30km/tim. En vanlig ombyggd bil brukar användas, och för att få ned möjlig hastighet är det vanligt att montera dubbla växellådor, dvs ytterligare en växellåda efter den ordinarie. Resultatet blir  dock att för att åka i 30km/tim måste man ha mycket högt varv på motorn (4-5000 varv/min) vilket är obekvämt, dyrt (drar mycket bränsle) och miljövidrigt! Det finns en lösning och det är H-versionen. Med den korrekt installerad godkänns den och ger en A-traktorn som kan köras med behagligt lågt varvtal i 30km/tim

OBS: Tidigare har lagen sagt högst 30km/tim +10%, dvs 33km/tim men under 2023 skrevs detta om.

”+ & -” är det svår att installera? #

Inget behöver kopplas bort, man bara ansluter jord till chassi, +12V och brytare till tändspolen (gäller ”Standard”-versionen). H-versionen behöver lite mer installationsarbete. Bl.a måste regulatorn och dess anslutning till tändspole/magnetventil skyddas och plomberas vid besiktning.

Hur ställer man in varvtalet? #

Man varvar till 2/3 av det varv man vill ha som högsta varvtal, och trycker sedan via ett hål i höljet på en knapp som finns inne i regulatorn.

Enklast är att först ta reda på varvtalet: kör i 22km/tim, läs av varvtalet.

Håll motorn på det varvtalet, tryck på knappen. Sedan kommer den att bryta på 33km/tim ( 30 + 10% ).

Hur fungerar den? #

I regulatorn finns en processor som ligger och mäter varvtalet och hastighet hela tiden. Om det överstiger inställt värde tas gnistan bort till tändstiften.

Är det lagligt att ha varvtalsregulator? #

Ja, det är lagligt att ha varvtalsregulator. Dock finns vissa krav på installationen för att det ska bli godkänt. Kom ihåg att protokollet från registreringsbesiktningen ska stämma överens med bilens utförande. Om inte finns risk att man får föreläggande om ombesiktning vid ev kontroll. Man får inte ändra sättet att begränsa hastigheten utan att besikta om bilen.

Fiffla inte med bilen så att den ändå går att köra fortare. Både ditt och din förälders körkort kan bli indraget…

Godkänner bilprovningen 1 växellåda + varvtalsregulator? #

Vi har fått rapporter från kunder som har besiktat och fått godkänt. Dock om man läser bilprovningens regler så får varvtalsbegränsningen inte vara mer än 10% under motorns maxvarvtal. Kolla för säkerhets skull med bilprovningen och visa hur du vill göra, och fråga hur dom vill att installationen bör se ut. Sunda förnuftet säger ju att den nuvarande regeln är motsatt allt miljötänkande, ger oljud, dålig komfort mm.

En A-traktor med H-varvtalsregulator kan glida fram i 30 på ca 2000varv på 2:ans växel! Så ska det naturligtvis vara.

Updated on November 20, 2023

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
D-Version med pulsgivare på kardanInstallationsexempel 1 – H-Version

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Obs. Nya regler kommer snart vad gäller besiktning av A-traktorer
  • ”NÄR DE NYA REGLERNA TRÄDER I KRAFT INFÖRS KRAV PÅ BESIKTNING FÖR A-TRAKTOR OCH TRAKTOR B"
  • SÅ PÅVERKAS DU
  • Varför är det bra med en varvtalsregulator i en A-traktor?
  • ”+ & -” är det svår att installera?
  • Hur ställer man in varvtalet?
  • Hur fungerar den?
  • Är det lagligt att ha varvtalsregulator?
  • Godkänner bilprovningen 1 växellåda + varvtalsregulator?