Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Oldies
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Ombyggnad av personbil till A-traktor

3 min read

Ursprungsbil: BMW 316ti årsmodell 2002

ID XXX

Registreringsnummer: XXX

Motorvarvtal vid maxeffekt: 5500 rpm

Växellåda 1: Original BMW 316ti

Utväxling lägsta växel: 4,23

Utväxling högsta växel: 1,00

Växellåda 2: Volvo M40

Utväxling lägsta växel: 3,13

Utväxling högsta växel: 1,00

Utväxling differential 3,38

Hjul: 225/45ZR17 94W

Rullomkrets hjul: 1,913 meter

Beräkning av konstruktiv hastighet 2/3 av varvtal vid maxeffekt och lägsta växel i båda växellådorna:
5500 x 2 / 3 x 60 / 4,23 / 3,13 / 3,38 x 1,913 / 1000 = 9,4 km/h

Byggbeskrivning

En Volvo M40 växellåda har monteras mellan original växellåda och differentialen. Volvolådans växelförare har sammansvetsats så att endast växel 1 och 4 kan användas. Växelföraren för backväxeln har demonterats. Växelspaken till Volvolådan har dragits upp i kupén och fungerar som hög och lågväxel.

Begränsning av högsta hastighet sker elektroniskt via en styrbox (Loh Electronics H-version). Signal för hastighet hämtas via en förstärkare från (Loh Electronics) från den induktiva ABS-givaren på vänster framhjul. Signal för varvtal hämtas från en pålödning i bilens generator.

Hestighetsreglering sker genom en styrbox (Loh Electronics) för gaspedalen. Vid uppnådd hastighet på 30 km/h upphör gaspedalens verkan och gaspådraget blir samma som på tomgång oavsett hur nedtryckt pedalen är. Den högsta konstruktiva hastigheten blir således 30 km/h.

Skydd mot manipulation sker genom att de båda styrboxarna har monterats i en metallbox som kan förseglas. Motorns hela kabelstam för gaspedalen (sex trådar) har dragits in i metallboxen och mellan metallboxen och gaspedalen har en metallmantlad sextrådig kabel monterats.

När motorn startas och bilen står still är den begränsad till ett varvtal som motsvarar 30 km/h på högsta växeln i båda lådorna (BMW vx 5 och Volvo vx 4), vilket är cirka 1000 rpm.

Så snart bilen börjar rulla upphör varvtalsbegränsningen och hastighetsbegränsning via gaspådraget träder in istället.  Skulle hastighetssignal in upphöra så kommer hastighetsregulatorn uppfatta att bilen står still och då blir bilens maxvarv cirka 1000 rpm enligt ovan. Detta endast är en teoretisk hastighet eftersom bilen inte kan köras på växel 5+4 vid detta låga varvtal utan att motorn stannar. Maximal hastighet är i realiteten betydligt under tillåtna 30 km/h med användbara växlar.

Skulle både hastighetssignalen och varvtalssignalen in upphöra så kommer hela gaspedalens funktion att upphöra inom 20 sekunder och motorn kan då bara köras på tomgång.

Om styrboxen inte får strömförsörjning finns ingen funktion i gaspedalen och motorn kan då bara köras på tomgång.

Då reglerna föreskriver att 60% av bilens vikt ska kunna belasta bakhjulen har bakluckan kompletterats med ett svetsat barlastflak.

För att begränsa antalet passagerare och för att inte bilen ska kunna användas för godsbefordran har bilens baksäte demonterats och bakom framsätena har monterats en svetsad skiljevägg baserad på 25×25 mm fyrkantsrör. Denna vägg har två vertikala linjer. Den lägre omedelbart bakom framsätena och den andra precis bakom fästena för sidodörrarnas airbags. Mellan de vertikala plåtarna har en horisontell plåt monterats. Hela konstruktionen är sammansvetsad. Genom detta är det inte möjligt att ha passagerare bakom framsätena och bilens säkerhetsfunktioner bibehålls genom att sidoairbagsen sitter kvar i sina originalfästen.

Bakluckan är öppningsbar för att kunna serva de tekniska installationer som finns där. Genom att barlastflaket sitter i bakluckan upptas det utrymme som tidigare var bagageutrymme och fordonet kan således inte längre användas för godsbefordran.

Inga bärande delar i bilens kaross har ändrats och således har fordonets ursprungliga säkerhet bibehållits. Skiljeväggen och baslastflaket försämrar inte styvheten eller bärigheten.

Linköping 2019-05-08

Updated on January 30, 2023

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Installationsexempel 4 – H-Version

Powered by BetterDocs