Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Information
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?

Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?

2 min read

Introduktion #

Det är väldigt ofta vi får frågan om man behöver spärra växlar på bilarna när man har vårt system installerat. Vårt system möjliggör högre växlar och framförallt att man inte behöver ha dubbla lådor (regler borttagna nu ändå) men i samband med en elektronisk begränsning istället för den äldre mekaniska begränsningen så går vi inte fri från att spärra växlar ändå.

Information #

Kort svar #

Nej, det går inte. Ha 1,2,3 och R så är du säker och klarar alla scenarion både vad gäller H-versionen (03-164) och H-CAN (03-140).

Varför? #

Jo för att regulator H-version (03-164) eller H-CAN (03-140) styr endast tändning/bränslepump eller gaspådrag. De styr aldrig bromsen. Vanlig utväxling kommer att göra så bilen går fortare än 30km/h vid tomgång, på vissa bilar redan på 4ans växel, i stort sett alla bilar på 5ans växeln och absolut 6ans växel om man har en sådan. 

Våra rekommendationer #

H-version (03-164) med gaspedalsstyrning eller när du styr tändspole/magnetventil #

Ha kvar 1,2,3,R och spärra bort övriga växlar. Ofta går detta bra genom att modifiera växelföraren på ett robust och erforderligt sätt, men kontrollera med ditt besiktningskontor för att se vilka regler som gäller för ditt bygge. Varför inte ha kvar 4an då, om bilen inte går fortare än 30 km/h på tomgången? Helt enkelt för att varvet blir för lågt. I en installation med H-regulatorn så måste man kunna ge på lite varv för att ta sig iväg. Eller för att man ska kunna åka ifall hastighetssignalen försvinner. Varvtalet i varvtalsläget ska ställas till det varv bilen har vid 30km/h.

Vi rekommenderar en något lägre varvinställning för att öka säkerhetsmarginalen. Varvtalsläget är man bara i vid helt stillastående eller körning med avåkt hastighetsgivare = ej normalfallet. En varvtalsinställning på varvtalet vid 30km/h – 100 till 200rpm är rimligt.

Varvtalsregulator H-version spärrar varvet när hastighetsinformation inte kan läsas av. Samma varvtal spärras oavsett ilagd växel. 
Varvtalsregulator H-version spärrar hastigheten till det inställda värdet, när hastighetsinformation kommer in till regulatorn. Varvtalet begränsas inte alls när regulatorn är i hastighetsläge på grund av att fordonet rör sig, varvet kan då vara helt fritt, bara hastigheten är under det inställda värdet. 

Baserat på ovanstående så är det också så att Varvtalsregulator H-version spärrar varvet när man står helst stilla och ska iväg. Har man då ett väldigt lågt varvtal ställt i varvtalsläget till följd av att man har för många växlar kvar i lådan, då kan det bli klurigt att ta sig iväg. Än värre blir det om hastighetssignalen av någon anledning försvinner och regulatorn bara reglerar varvtalet, då kan man få det svårt att ta sig hem om det är backigt och man måste gå ner på växel o få högre varv för att orka.

H-CAN (03-140) #

Kontrollera så bilen inte går fortare än 30 km/h på plan mark med kopplingen uppsläppt med högsta växel ilagd. Om din högsta växel är 5 och bilen inte går fortare än 30 på plan mark, då behöver du inte spärra några växlar. Om bilen rullar fortare än 30 på högsta växeln på tomgång, då behöver du spärra bort de växlar som gör att bilen går för fort på tomgång. Ofta går detta bra genom att modifiera växelföraren på ett robust och erforderligt sätt, men kontrollera med ditt besiktningskontor för att se vilka regler som gäller för ditt bygge. Varvtalet begränsas aldrig av regulator H-CAN. Det är bara hastigheten som ligger till grund för spärrning av motorn. Inbyggda skydd mot manipulation finns, men det är inte samma sak som en varvtalsspärr i detta fall.

Underlag för lagändring gällande max 10km/h på lägsta växeln #

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/

OBS – Automat #

Har du automatlåda behöver du inte göra ingrepp i växellådan. Informationen ovan gäller endast manuell växellåda.

Updated on April 19, 2021

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Bra och dålig H-reg installation

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Introduktion
  • Information
    • Kort svar
    • Varför?
  • Våra rekommendationer
    • H-version (03-164) med gaspedalsstyrning eller när du styr tändspole/magnetventil
    • H-CAN (03-140)
    • Underlag för lagändring gällande max 10km/h på lägsta växeln
    • OBS - Automat