Innan du börjar är det mycket viktigt att du kopplar bort bilens bilbatteri så att bilen blir helt strömlös under tiden du kopplar. Vi rekommenderar att du tar bort jorden från batteriet.
I och med att vi inte har använt en induktiv givare för att mäta hastighetssignalen på drivande axel. Så är detta paket perfekt till din Volvo 740/940. Paket till Volvo 740/940 hastighetssignal via bilen.
Varvtalssignalen tar man från t.ex. generatorn eller vevaxellägesgivaren (JPT- kontakten). Bilden visar en pålödd varvssignal på vevaxellägesgivaren (JPT-kontakten). Att löda resulterar i bra kontakt och ingen risk för glapp. Använder du strömtjuv, se till att det blir riktigt bra kontakt, vi rekommenderar röd strömtjuv. Blå strömtjuvar rekommenderas ej då dom i regel har bredare spår än tex röda strömtjuvar.
Hastighetssignalen tar du från t.ex. grön/vit kabel bakom mätarhuset eller från en induktiv givare som monteras vid drivaxeln (kardanknuten). Bilden visar pålödd hastighetssignal från grön/vit kabel bakom mätarhuset. Samma princip gäller här som för varvtalssignalen, går att använda strömtjuv men bäst blir att löda.
+12v matningen till H-regulatorn tas med fördel ifrån bilens säkringsbox. Med ”dubbelsäkringen” som medföljer paketet så tar du strömmen enkelt från bilens säkringsbox (Nr:12)
Både hastighetssignalen och +12v matningen till H-regulatorn dras igenom plomberingslangen som är 2 meter. Varvssignals kabeln dras igenom plomberingslangen som är 1 meter.
Observera att kabelfärgerna på kabelsatsen som medföljer paketet inte stämmer överens med bilderna ovan.
Finns ett kopplingsschema nedan som visar hur det ska vara inkopplat till Bosch tändspole
(Viktigt). Kollar man på skyddsdioden så är det en gråsilvrig del, den ska vara riktad mot stift ”3” på relät
Förklarad bild till punkt 4.
När inkopplingen är klar så ska det se ut på detta vis. Här kan man se hur den ”blåa” originalkabeln från tändspolen är klippt.
Shiftlight dioden som syns på kopplingsschemat är inget måste för att A-traktorn ska gå i 30km/h. Shiftlight dioden lyser blått när det är 7% kvar tills H-regulatorn bryter. Då kan du få en hjälp att släppa av foten från gaspedalen för att få en behagligare körning. Man kan säga att det endast är ett hjälpmedel till föraren.
För att aktivera nedförsbackefunktionen ”X” så ska X enbart jordas mot bilens chassi för att bli aktiverad. Nedförsbackefunktionen gör att H-regulatorn bryter på 30km/h om man frikopplar i en nedförsbacke. Inte ett måste för att A-traktorn ska fungera att gå i 30km/h.
Hissa upp bilens bakdäck för att kunna programmera in hastigheten.
Man kan säga så här, beroende vilken bilmodell det är så ska 4,5 och eventuellt 6:ans växel spärrars på alla manuella bilar. 4,5 och 6 växel är för tungt för motorn att köra 30km/h i. Vi rekommenderar att man har kvar 1,2,3 och R på alla manuella bilar.
Fördelen med bilar med automatlåda är att du inte behöver spärra några växlar. Viktigt att tänka på när man har en automatväxlad bil är att när man programmerar H-REG (03-164) i en Volvo 940 (automat) så måste man programmera varvtalspärren extra snävt för att den inte ska kunna gå för fort. Tex 1100 varv brukar bli bra.
OBS Att dessa videos är på en Volvo med (Bosch) tändsystem. Inkopplingen är den samma, tändspolen ser bara olika ut.
Powered by BetterDocs