Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Byggbeskrivningar
  • H-Reg – Volvo V70 -99

H-Reg – Volvo V70 -99

3 min read

Inledning #

I det här avsnittet så går vi igenom hur du ska installera en Varvtalsregulatorn H-Version och APP-sensor mot en Volvo V70 Generation L från 1999. Bilen är utrustad med elektronisk gaspedal.

Information #

Vi kommer att använda oss av Varvtalsregulator H-Version (03-164), APP-sensor (03-170-Volvo) och även ett färdigt kablage till gaspedalen (03-176).

Inställning #

Inställt brytvarvtal: ca 1300 RPM
Inställd hastighetsbegränsning: 30km/h

Signaler #

Varvtalssignal tas ifrån kamaxellägesgivare.
Hastighet tas ifrån bilens befintliga hastighetssignal som kommer från växellåda.

Övrigt #

Strömmatning tas via 15-matning i säkringsboxen (ström med tändning påslagen)
Inkoppling mot gaspedal är skyddad med metallnät och popnit.

Installation #

Då kör vi igång, på den här bilen så tar vi varvtal via kam-givare och hastighet via befintlig kabel från växellådan som kommer ut till radion.

Varvtal – Anslutning mot kamaxellägesgivare #

Kam-givaren hittar ni precis vid spjällhuset på motorn. Följ slangen från luftburken som ligger mellan batteri och fjädertornet så hittar du spjällhuset på motorn.

Givaren har 3 kablar på sig, det är den blåa kabeln som vi ska in på för att stjäla signal.

Viktigt #

Iom. att den befintliga signalen är låg så är det väldigt viktigt att vi inte tar alldeles för mycket kabel på den blåa kabeln. På bilden används en 1mm2 kabel vilket är lite väl stort men det gick bra i detta fall. Rekommenderad kabeltjocklek är 0.20-0.25mm2 för att bibehålla bra signal till bilens system men vi får även mer mer stabil signal till vårt system.

Hastighet – Bakom radio #

Bakom instrumentbrädan har vi en gulsvart kabel som levererar hastighetssignal till stereon. Kabeln klipps isär och sedan löder vi på en ny kabel och isolerar detta så att den inte ska råka komma emot något annat och även sitta ordentligt.

Den här kabeln grundar sig i växellådan och används för att öka volymen när man kör fort. Så vitt vi vet så är det en standardiserad kabel på denna bil.

Viktigt #

Även här har vi kanske lite grov kabel men däremot är den inte så lång. Rekommenderad kabel är 0.20-0.25mm2. Klassiker om man har för grov kabel är att man får avvikelser i hastihgetssignalen till mätarhuset, i värsta fall så försvinner signalen helt.

Anslutning mot gaspedalen #

Detta är väldigt straightforward, kabelsatsen passar rakt in i pedalens kontakt och vi får ut alla kablar som vi behöver.

KabelfärgAnslutningFunktion
VITIN 1Sensor 1 in (IN1)
SVARTIN 3Sensor 2 in (IN3)
BRUNUT 1Sensor 1 ut (UT1)
LILAUT 3Sensor 2 ut (UT3)
GRÖN–Jord

Bortkoppling av farthållare #

Farthållaren kopplas ur genom att vi klipper kablarna till spaken, snabbt och enkelt.

Kapsling av utrustning #

Nu visar vi hur vi gjorde kapsling på denna bil, notera att lite saker ha ändrats sedan bygget gjordes och idag är det hårdare regler kring vad man ska använda för att skydda systemet från manipulation. Rekommenderar att prata med besiktningen för att vara uppdaterad med de absolut senaste reglerna kring detta.

Gaspedal #

Kapsling av kontakten är via nät och spikband. Notera att detta blivit hårdare under senaste tiden och idag används plomberingsvajer istället för popnit.

Kapsling av varvtalssignal #

Kabeln som går från kam-givaren skyddar vi med plastslang.

Kapsling och placering av regulator och APP-sensor #

Den här bilen hade en borttagen Airbag på passagerarsidan och i samband med detta så tog vi en stor låda (03-151) och placerade lådan där en tidigare airbagen varit monterad

Innehåll av lådan
Plomberad låda genom borrade skruvskallar. Notera att detta skiljer sig idag, prata med din besiktning!
Placering av lådan.

Lycka till med din bil! #

Updated on May 31, 2021

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Inledning
  • Information
    • Inställning
    • Signaler
    • Övrigt
  • Installation
    • Varvtal - Anslutning mot kamaxellägesgivare
      • Viktigt
    • Hastighet - Bakom radio
      • Viktigt
    • Anslutning mot gaspedalen
  • Bortkoppling av farthållare
  • Kapsling av utrustning
    • Gaspedal
    • Kapsling av varvtalssignal
    • Kapsling och placering av regulator och APP-sensor
  • Lycka till med din bil!