Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Byggbeskrivningar
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07

H-CAN- Volkswagen Beetle -07

5 min read

Beskrivning av A-Traktorbygge #

Tack till Dan Möller.

Identitetsmärkning #

Bilen är märkt med Chassinummer på följande ställen:

  1. Vindrutan (synligt)
  2. Bredvid reservdäcket (numera inbyggt)

3. Primära chassinumret, instansat under baksätet, behöver vara läsbart. Jag valde att bygga en inspektionslucka.


Begränsning av växlar #

Jag har valt att inte spärra några växlar då jag mätte hastigheten på tomgång, på plan mark och högsta växel ligger bilen stadigt runt 25,4 km/ timmen. Med hastighetsbegränsningen inkopplad och med högsta växel ilagd så ligger bilen på ett varvtal strax under 1000, vilket är behagligt att färdas i.

Följande text är direkt från tillverkaren av hastighetsbegränsningen (LOH Electronics)

H-CAN (03-140)
Kontrollera så bilen inte går fortare än 30 km/h på plan mark med kopplingen uppsläppt med högsta växel ilagd. Om din högsta växel är 5 och bilen inte går fortare än 30 på plan mark, då behöver du inte spärra några växlar. Om bilen rullar fortare än 30 på högsta växeln på tomgång, då behöver du spärra bort de växlar som gör att bilen går för fort på tomgång. Ofta går detta bra genom att modifiera växelföraren på ett robust och erforderligt sätt, men kontrollera med ditt besiktningskontor för att se vilka regler som gäller för ditt bygge. Varvtalet begränsas aldrig av regulator H-CAN. Det är bara hastigheten som ligger till grund för spärrning av motorn. Inbyggda skydd mot manipulation finns, men det är inte samma sak som en varvtalsspärr i detta fall.


Hastighetsbegränsning #

Jag har valt att använda mig av en lösning från LOH Electronics för att begränsa hastigheten. Jag använder även låda och plomberingsvajrar.

Material #

  • H-CAN för hastighetsbegränsning
  • Inbyggnadslåda för försegling av H-CAN
  • Färdig kontakt till gaspedalen
  • Plomberingsvajrar till gaspedalskontakten och till inbyggnadslådan
  • Plomberingsslang

Installation #

Jag valde att ta HCAN signalerna, både hög och låg från kablarna strax innan de går in till ECU’n. Jag tar även strömmen från samma ställe. Så Ignition + HCAN high + HCAN low från kablaget strax innan ECU. Jag placerar lådan bredvid, i utrymmet under panelen framför föraren. Alla kablar skyddas med hjälp av stålslangar. Lådan är inte plomberad, jag förstår att det vill besiktningen göra, men hål är borrade och jag har 2 plomberingsvajrar förberedda. Jag har även förberett för plombering av gaspedalskopplingen.

Figur 1: ECU och dess kablage.

Figur 2: CAN-Hög (orange/svart), CAN-Låg(orange/brun).

Figur 3:Kablar skyddade av stålslangar

Figur 4: Gaspedalskontakt, till höger med plombering vajer.


Kort om hur hastigheten begränsas och SAFE mode #

Följande texter är direkt från tillverkaren (LOH Electronics AB) #

Denna regulator skiljer sig mot tidigare modeller på så sätt att den inte bryter fordonet till tomgång vid uppnådd hastighetsgräns, den reglerar hastigheten i stället. Det innebär att den efterliknar en fartbegränsare i en modern bil tex. Du kan hålla full gas och låta H-CAN göra jobbet. Regleringen till den inställda hastigheten är ryckfri. H-CAN hanterar även “ABS-problemet” som man kan råka ut för om man tex programmerar om bilens ECU. Med en vanlig ECU spärrning räcker det oftast med att rycka abs-säkringen, för att åtnjuta fri fart. Eller så kan ägaren programmera om styrdonet ifrån OBD-porten, vilket också är vanligt att det går med hjälp av en dator i knät. Detta går ej med H-CAN, som dels är ett utanpåliggande system och har programvara för att hantera manipulation”

Om hastighetsmätning är ur funktion (ABS-säkring ur tex) #

För att säkra att hastigheten inte ska bli för hög om hastighetsmätningen slutat fungera finns följande
funktion: Om gaspedalen hålls ner sammanlagt 5 sekunder utan att en hastighet har kunnat läsas av,
kommer regulatorn att försättas i safe-mode/felsäkert läge. Detta läge förhindrar gaspådrag från gaspedal till motorstyrning och släpper endast igenom 25% av aktuellt gaspådrag i 2 sekunder, var 5e sekund. Detta är tillräckligt för att ta sig ur det felsäkra läget om föraren hamnat där i normalfallet, som släpper så fort bilen når 1km/h. Det är således normalt att det inte går att gasa stillastående.


Safemode förklaring #

Safemode finns till för att skydda mot manipulation. #

H-CAN inaktiverar gaspedalen i de lägena
– hastighet inte kan läsas av
– pedalposition inte kan läsas av
– varvtal inte kan läsas av

vidare inaktiverar H-CAN även gaspedalen om
– hastighet är 0km/h men varv är över 1000rpm, eller gaspedalen trycks ner, mer än 5 sekunder utan en hastighet över 0km/h

Det innebär att H-CAN inaktiverar gaspedalen om du ger gas stillastående. H-CAN aktiverar även safemode om bilen autochokar över 1000rpm stillastående. Fordonet måste rulla lite framåt/bakåt för att gaspedalen åter ska bli aktiv när du hamnat i detta läge.

Safemode uppträder olika i olika bilar, men det finns bara 2 lägen för safemode
– Pedalaktiverad safemode = gaspedalen är helt död i 5 sekunders intervaller, med gaspådrag varannan sekund
– Varvaktiverad safemode = det går alltid att varva upp till 1000 varv i safemode, gaspedalen är alltid aktiv men bara upp till 1000 varv

På min bil så gäller alltså första läget, pedalaktiverad safemode


Viktfördelning #

Enligt mina efterforskningar innan köpet så behöver man inte vikta denna modell för att klara 60/40. Jag valde i alla fall att plocka ur reservhjulet, baksätet och ryggstödet bak. För att ytterligare öka marginalen valde jag att lägga in ca 50 kg i fronten. Med denna vikt blir det större marginaler, samtidigt som det ligger under tillåtet axelttryck fram (940kg)

Figur 5:Vikter i ramen, säkrade med bultar och bakom fästet till stötdämparen


Kopplingsanordning #

Fast dragkrok svanhals – Bosal – Elsatsval : 7-polig

Airbags #

Jag har kvar alla airbags.


Avspärrning av lastutrymme #

Jag har valt att bygga bort allt lastutrymme med hjälp av en kombination av låda och galler. Gallret är 50x50x3. När framsätet är fullt bakskjutet, med en rimlig lutning är det ca 2–3 cm till lådan. Innanför bakluckan har jag lämnat ett par cm, mest för att kunna komma åt att byta baklampor, men även för att förvara varningstriangeln.

Figur 6: Avstånd framsäte – avspärrning

Figur 7: Galler

Figur 8:utrymme för åtkomst av lampor


Figur 9:Lådan är byggd på en ram som är fäst i chassit.

Resultatet #

Updated on September 23, 2022

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
H-CAN- Volvo V70L ByggbeskrivningH-CAN Chrysler 300c Touring 2006

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Beskrivning av A-Traktorbygge
    • Identitetsmärkning
  • Begränsning av växlar
  • Hastighetsbegränsning
    • Material
  • Installation
  • Kort om hur hastigheten begränsas och SAFE mode
    • Följande texter är direkt från tillverkaren (LOH Electronics AB)
    • Om hastighetsmätning är ur funktion (ABS-säkring ur tex)
  • Safemode förklaring
    • Safemode finns till för att skydda mot manipulation.
  • Viktfördelning
  • Kopplingsanordning
    • Airbags
  • Avspärrning av lastutrymme
    • Resultatet