Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes

Inkoppling Canbus #

Canbus #

Ta de tvinnade kablarna (lila och svart) och anslut dem mot följande kabel vid Zentrales Gateway som ni hittar över pedalerna eller vid A-stolpen. Eller i grova kabelhärvan under ratten.

Alt. 1 (Zentrales alt. kabelstam):

Vit alt Grön/Vit (CAN Hög) = Lila kabel

Grön (CAN Låg) = Svart kabel

Alt. 2 (Kabelstam):

Brunröd (CAN Hög) = Svart kabel

brun (CAN Låg) = Lila kabel
Löd för att förhindra att något ska börja glappa med tiden!


Strömmatning – Säkring *Rekommenderad* #

Använd en av de säkringstapparna som följt med paketet.

Strömmatning bas oftast via säkring, vanligaste säkringen är ABS, cigarettuttag, ECU, bränslepump. Alternativt mäter du igenom respektive säkring för att se vilken som ger ström.

Strömmatning – OBD #

I vissa Mercedes finns även tändningsström på pin1 i OBD porten. Kontrollmät med multimeter. se här


Jord – OBD #

Ta jord via OBD-uttaget, stift 5 enligt bild ovan – Viktigt!


Vajrar – Plombering #

Tre stycken plomberingsvajrar följer med i paketet. Sätt dit en av vajrarna vid gaspedalen, trä igenom vajern mellan kablarna i både original kontakten och vår kontakt och dra åt.

Vi rekommenderar att ni kontrollerar med besiktningen om de har speciella önskemål för denna plombering. De två andra vajrarna har ni bara med i bilen inför besiktningen.

Plast locket till lådan ska vara öppen vid besiktningen. Locket plomberas igen av besiktningen.


Bortkoppling av farthållare – se här

Strömtjuv inkoppling mot CAN-bus:


Checklista inför besiktning med H-CAN #

Boka ej besiktningstid innan samtliga punkter nedan är uppfyllda godkänt!

  •  – Bilen går ej över 30km/h. (Vi ställer in H-CAN på 30km/h men kontrollera att hastigheten blir prick 30km/h på plan väg. Enklast är att ladda ner en GPS app till telefon).
  •  – Bilen går ej över 30km/h även om ABS-systemet eller liknande sätts ur funktion/manipuleras
  •  – Bilens eventuella farthållare är demonterad permanent. (Se här).
  •  – Växlar som gör att bilen går fortare än 30km/h på tomgång, är bortkopplade (endast manuell)
  •  – Hastighetsregulatorn är inbyggd och redo för plombering
  •  – Punkten där gaspedalen påverkas är skyddad eller redo för plombering
  •  – CAN Hög/Låg samt +12v matningsledare är rimligt skyddade mot oavsiktlig skada
  •  – Jag har fått intyg och kontrollerat att mitt intyg är giltigt. Glömt intygSe här.

Powered by BetterDocs