Färdigkopplat H-CAN kit – BMW

Inkoppling Canbus #

Canbus – E46 #

Ta de tvinnade kablarna (lila och svart) och anslut dem mot CAN-kablarna över pedalerna på E46. Grov kabelstam med många kablar. Gulröd (CAN Hög) = Svart kabel
Gulbrun (CAN Låg = Lila kabel

Canbus – E60/90 Pre-LCI / LCI>framåt #

CAN-kablarna hittas bakom handskfacket, stort kontaktstycke till vänster med många kablar.

Blå med röd rand (CAN Hög) = Svart kabel
Röd (CAN Låg) = Lila kabel

Canbus – F-serie #

I kabelhärvan snett till höger ovanför bilens gaspedal hittas CAN-bus paret. Detta finns även lägst ner till höger vid passagerarsidan inunder en säkringshållare samt i större kabelhärvor runt om i bilen.

Blå med röd rand (CAN Hög) = Svart kabel
Röd (CAN Låg) = Lila kabel

Löd för att förhindra att något ska börja glappa med tiden!


Strömmatning #

H-CAN blir strömmatad ifrån bilens gaspedal. Ingen extern 12v behöver användas.


Vajrar – Plombering #

Tre stycken plomberingsvajrar följer med i paketet. Sätt dit en av vajrarna vid gaspedalen, trä igenom vajern mellan kablarna i både original kontakten och vår kontakt och dra åt.

Vi rekommenderar att ni kontrollerar med besiktningen om de har speciella önskemål för denna plombering.

De två andra vajrarna har ni bara med i bilen inför besiktningen.

Plast locket till lådan ska vara öppen vid besiktningen. Locket plomberas igen av besiktningen.


Bortkoppling av farthållare – se här

Strömtjuv inkoppling mot CAN-bus:


Checklista inför besiktning med H-CAN #

Boka ej besiktningstid innan samtliga punkter nedan är uppfyllda godkänt!

  •  – Bilen går ej över 30km/h. (Vi ställer in H-CAN på 30km/h men kontrollera att hastigheten blir prick 30km/h på plan väg. Enklast är att ladda ner en GPS app till telefon).
  •  – Bilen går ej över 30km/h även om ABS-systemet eller liknande sätts ur funktion/manipuleras
  •  – Bilens eventuella farthållare är demonterad permanent. (Se här).
  •  – Växlar som gör att bilen går fortare än 30km/h på tomgång, är bortkopplade (endast manuell)
  •  – Hastighetsregulatorn är inbyggd och redo för plombering
  •  – Punkten där gaspedalen påverkas är skyddad eller redo för plombering
  •  – CAN Hög/Låg samt +12v matningsledare är rimligt skyddade mot oavsiktlig skada
  •  – Jag har fått intyg och kontrollerat att mitt intyg är giltigt. Glömt intygSe här.

Powered by BetterDocs