Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Bilder & video
  • Bortkoppling av farthållare

Bortkoppling av farthållare

2 min read

Många nya bilmodeller har farthållare eller (Cruise control). Som måste demonteras innan regbes. Viktigt annars blir inte A-traktorn godkändom farthållaren fungerar. Farthållaren finns på ratten eller vid sidan av ratten.

För att ta bort farthållaren eller (Cruise control) så görs det på lite olika sätt beroende på bilmodell. Men kort och gott så ska farthållaren vara ur kopplad när man monterar ditt antingen H-CAN eller App-sensor med H-REG.

Demonteringen görs lättast med tre verktyg: Spårmejsel, lim och sidavbitare.


Volvo V70 -05: Plocka bort knappen med spårmejseln, förstör knappen som är på kretskortet. Limma sedan fast knappen igen.


Mercedes-Benz E 220 -05: Dra av farthållare spaken och klipp kablar. Limma ditt spaken igen.


Volkswagen / Audi, Dela farthållarspaken, klipp kablarna (höger bild). Klipp sedan av hela spaken och limma fast farthållaren (bild vänster).


BMW e91 325i -07:

Ta isär hela spaken och sedan såga av själva plastdetaljerna så att man inte kan röra spaken.
 
Börja med att ta bort plasten som sitter ovan och under ratten, sitter i 2/3st T15/T20. – Med plastdetaljerna borta så kommer du åt lite bättre.
Första steget är att koppla ur spakcentralen så att inget blir grillat här, kontakten sitter underifrån till höger om ratten. (Lagom där högerknät landar om man sitter i förarstolen)
 
Med spakcentralen urkopplad så tar du sedan en plattmejsel och separerar spakens plastdelar, det brukar vara enklast att göra uppifrån eller underifrån där “BC”-knappen sitter.
Med plasten separerad så kommer du se en väldigt tunn kretsfläta, den här får du inte skada på något vis så var försiktig med den!
 
När nu spaken är separerad och kretsflätan undanlagd så börjar du med att knipsa av hela spaken med en avbitare, eller om du vill såga det spelar ingen roll. Men var som sagt försiktig med kretsflätan!!
 
Efter att du har sågat bort spaken så kan du fila ner den ytterligare så att den försvinner mer och mer.
 
När detta är klart så tar du kretsflätan och drar in den bakom spakcentralen, framåt och sedan sätt fast den med t.ex. tejp eller liknande.
 
Nu är du i stort färdig och du behöver bara smacka på plastdelarna ovan och under ratten. Glöm såklart inte att koppla in spakcentralen innan du gör detta.


Updated on April 24, 2025

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)

Powered by BetterDocs