Skip to content
H-Support
  • Garanti
  • Dokument
    • Information
    • Manualer
    • Kopplingsschema
      • H-Reg
      • H-CAN
      • APP-Sensor
    • Växelspärrar
    • Byggbeskrivningar
      • H-Reg
      • H-CAN
    • Bilder & Video
    • Felsökningsguide
    • Lagar och regler
    • Bilprovningen
  • Följ oss

Information

10
  • Kan man ha alla 5 växlar kvar med Varvtalsregulator H-Version / H-CAN?
  • Bra och dålig H-reg installation
  • Bilspecifika tips
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Skicka in din byggbeskrivning- We Need You
  • Vilken regulator passar min bil?
  • Ändring i hantering av intyg för H-Version och H-CAN
  • Kontrollera äkthet, H-Version och H-CAN
  • Återförsäljare, krav och villkor
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Manualer

14
  • Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)
  • Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)
  • Anvisning Elektromagnetiskt relä (03-190)
  • Anvisning Varvtalsregulator H-Version (03-164)
  • Anvisning APP-sensor Volvo (03-170-VOLVO)
  • Anvisning H-CAN Volvo (03-140)
  • Anvisning Hastighetsregulator H-CAN (03-140)
  • Anvisning APP-sensor (03-170)
  • Anvisning förstärkare (03-166) för ABS-givare och pick-up-spole
  • Anvisning SRS-airbag (03-501)
  • Anvisning till alla kabelsatser
  • Anvisning till slangkoppling och plomberingsslang
  • Här hittar du CAN till H-CAN

Lagar och regler

1
  • Fordonsregler A-Traktor

Kopplingsschema

14
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Rekommendation angående inkoppling i grön kontakt
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo
  • Signalkällor för varvtal och hastighet
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

Byggbeskrivningar

28
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89
  • H-CAN – Nissan D40 -06

Bilder & video

13
  • Bilder- på varvssignal
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Bilder- på Hastighetssignal
  • Bilder- på olika spänningskällor
  • Bilder- på bra placering på metallådor
  • Bilder- på plombering nere vid gaspedalen
  • Se skillnaden mellan vajer och elektronisk gaspedal
  • Olika hastighetssignaler till Volvo 7/940
  • Släta ut varvtalssignal från generator (W-uttag)
  • Olika varvsignaler till Volvo 7/940
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Bortkoppling av farthållare
  • Stabil strömkälla till H-REG eller H-CAN

H-CAN

12
  • H-CAN – Volvo XC70 -06
  • H-CAN – BMW 520d E60 -06
  • H-CAN – Volvo V70 -02
  • H-CAN- Volvo V70L Byggbeskrivning
  • H-CAN- Volkswagen Beetle -07
  • H-CAN Chrysler 300c Touring 2006
  • H-CAN – Mercedes-Benz E 200T -05
  • H-CAN Audi A4 b7 -07
  • H-CAN – Volkswagen Polo 2011
  • H-CAN Volkswagen Golf IV-02
  • H-CAN Audi A6 C6 -08
  • H-CAN – Nissan D40 -06

H-Reg

16
  • H-Reg – Volvo 740/940
  • H-Reg – Volvo 740/940 – Rattstång
  • H-Reg – Audi A4 Avant Quattro B5 -98
  • H-Reg – BMW 325d E91 -07
  • H-Reg – Volvo S60 -01
  • H-Reg – Volkswagen Passat Variant 1.8T 2002
  • H-Reg – Volvo V70 -99
  • H-Reg – Installationsanvisning Nissan King CAB D22
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Rex/regina tändsystem
  • H-Reg- Installationsanvisning till Volvo 740/940 med Bosch tändsystem
  • H-reg & App-sensor – BMW e46 -03
  • H-REG – Toyota Camry
  • Installationsexempel 5 – H-Version 7/940
  • H-REG – Volvo 945 -95, under rattstång
  • H-REG – VOLVO 960 -96, UNDER RATTSTÅNG
  • H-REG – SAAB 9000 CD -89

Felsökningsguide

4
  • Mäta hallgivare/JPT-kontakt (varvtalssigal)
  • Felsök UT- kanalen på H-Version 03-164
  • Felsök Solid-State relä artnr:SSR-25DD
  • Mät alla In och Ut kanaler på H-CAN (03-140)

Youtube, Facebook & Instagram

1
  • Följ oss på sociala medier

H-CAN

4
  • Kopplingsschema gaspedalstyrning Volvo SPA (H-CAN)
  • Kopplingsschema till Volvo med H-CAN (03-140)
  • Koppla in H-CAN på gaspedalens 5v
  • Här hittar du CAN till H-CAN

H-Reg

8
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & solid-state relä
  • Kopplingsschema Tändspole Bosch & relä
  • Kopplingsschema Magnetventil & relä
  • Kopplingsschema till Volvo med Rex/Regina elsystem
  • Kopplingsschema Spridare & Relä
  • Kopplingsschema till magnetventil på en Volvo D24
  • Hastighetssignal från CEM på Volvo 00-07
  • Kopplingsschema till integrerad tändspole & relä (V6)

APP-Sensor

3
  • Kopplingsschema Gaspedal
  • Kopplingsschema Gaspedal Volvo
  • Kopplingsschema App-sensor Volvo

Färdigkopplat H-CAN kit

10
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Volvo
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Audi
  • Färdigkopplat H-CAN kit – BMW
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Nissan Navara D40
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Mercedes
  • Anvisning om gaspedalinkapsling
  • Färdigkopplat H-CAN kit – SAAB
  • Färdigkopplat H-CAN KIT – Volkswagen
  • Färdigkopplat H-CAN kit – Suzuki Vitara
  • Startup – Guide

Oldies

7
  • D-Version med pulsgivare på kardan
  • Varvtalsregulatorer, vanliga frågor (F.A.Q.)
  • Installationsexempel 1 – H-Version
  • Installationsexempel 2 – H-Version
  • Installationsexempel 3 – H-Version
  • Installationsexempel 4 – H-Version
  • Ombyggnad av personbil till A-traktor

Växelspärr - anvisning

8
  • Spärrplatta till Volvo Fas2 – 5 & 6 växlad
  • Spärrplatta till Volvo V70n, XC70, XC90, S60, S80
  • Spärrplatta till Navara D40
  • Växelspärr Volvo M46 / M47 – 123R
  • Växelspärr Volvo M90 – 123R
  • Växelspärr Volvo Gen1 123R (Prototyp)
  • Växelspärr Volvo – 12R/123R
  • Växelspärr Volvo FAS2 Vänster back – 123R (Prototyp)
View Categories
  • Hem
  • Dokument
  • Manualer
  • Anvisning Induktiv givare (03-185)

Anvisning Induktiv givare (03-185)

3 min read

Information om signal och pulser #

Givaren används att mäta hastighet genom att mäta på t.ex en drivknut på bilens mellanaxel eller drivaxel.
Upplösningen i hastighet beror bl.a. på antalet pulser per hjulvarv.

Bakhjulsdriven bil #

Om givaren sätts på kardanaxeln med 4 pulser per varv på kardanaxeln resulterar det i 12-15 pulser per hjulvarv, beroende på utväxlingen i bakaxeln. 4 pulser per varv är ett signalminimum, ju flera mätpunkter du har, desto bättre/mindre ryckig upplevs brytningen.

Framhjulsdriven bil #

Om vi ska läsa av en framhjulsdriven bil så behöver vi tänka på att vi har en 1:1 ratio eftersom vi inte kan montera givaren på någon mellanaxel innan drivaxlarna. Detta gör att drivaxeln rör sig lika många varv som hjulet. För att få en bra och pålitlig hastighetssignal så behöver vi minst 6-8 pulser, fler desto bättre. 6-8 pulser per varv är ett signalminimum, ju flera mätpunkter du har, desto bättre/mindre ryckig upplevs brytningen.

Här förklaras signalen beroende på hur många punkter som läses av

Givarens dimensioner – mm och tum #

Givaren läser inte av något som är över 8 mm från sensorn (blå toppen). Vid montering, använd dig av lysdioden på givaren
som indikation på att den känner av metallen den ska mäta mot.

Dimensioner av givaren och hur den mäter, mått angivna i mm.

Ryckig / mjuk brytning #

4 pulser per kardanvarv eller 6-8 pulser vid mätning på ett hjul, är ett signalminimum. Det är den minsta upplösningen av signalen som regulatorn klarar av att bryta på. Detta resulterar ofta i en ryckig brytning. Det är heller inte ovanligt att inbyggda signaler i bilarna (VSS) tex bakaxelgivaren i en 740/940 har en signalkvalité som resulterar i en ryckig brytning. För bästa komfort rekommenderar vi många mätpunkter, 8-10 per kardanvarv eller 12-16 per hjulvarv. Tänk dock på att inte ha för många mätpunkter, så givaren kan släppa godset mellan mätningarna.

Anslutningar och inkoppling #

Stiftplacering #

PIN 1 (L+) = +12 TÄNDNING
PIN 2 = ANVÄNDS EJ
PIN 3 (M) = 0V JORD
PIN 4 (NO) = SIGNAL

Snabbförklaring #

Hastighetssignal ansluts till ”H” på Varvtalsregulator H-Version och D-Version. På äldre regulatorer ansluts hastighet på BRUN.

Inkoppling till Varvtalsregulator H-Version eller D-Version #

  • PIN 4 (NO) (Signalutgång) – Ansluts till varvtalsregulatorns hastighetsingång (H).
  • PIN 1 (L+) (Strömförsörjning) – Ansluts till +12 tändningsspänning (EJ SAMMA STRÖM SOM TÄNDSPOLE SITTER PÅ!).
  • PIN 3 (M) (Jord) – Ansluts till närmsta jord, i chassi eller direkt på batteri

OBS! = Det är viktigt att den här +12V inte har någon signal på sig, så som tändningssignaler, kam-
/hallgivare. Om det t.ex. kommer tändningssignaler på strömförsörjningen till induktiva givaren så kan
hastighetssignalen bli störd och signaler förvrängs. Detta kan märkas genom att regulator hoppar över i
hastighetsläget även när du står still.

Funktionskontroll av signal #

Givaren pulserar positiva 12V pulser varje gång sensorn känner av metall. För att kontrollera den här
pulserande signalen, mäter vi på PIN 4 medan vi tar metallbit och för fram och tillbaka framför
sensorhuvudet (blåa toppen). När givaren är i normalläge (ingen metall detekterad) så är det 0V, när
sensorn känner av metallbiten så är utsignalen ca 12V och en orange lysdiod tänds på givaren som
indikation att den når metall.

Det är mycket viktigt att induktiva givaren monteras på ett sådant sett att den följer med chassirörelser. Testa gärna monteringen på plan fin väg och en guppig gropig grusväg. Hastigheten ska brytas vid samma värde på båda vägarna, då är monteringen bra.

Kontroll/Test av givaren #

Här visar vi hur givaren ska bete sig när den läser av t.ex. en hålplatta.

Monteringsförslag #

Video

bilder

Updated on July 18, 2025

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Dela artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Anvisning Kabel till induktiv givare (03-188 & 03-189)Anvisning Solid-State relä (SSR-25DD)

Powered by BetterDocs

Table of Contents
  • Information om signal och pulser
    • Bakhjulsdriven bil
    • Framhjulsdriven bil
    • Givarens dimensioner – mm och tum
    • Ryckig / mjuk brytning
  • Anslutningar och inkoppling
    • Stiftplacering
    • Snabbförklaring
  • Inkoppling till Varvtalsregulator H-Version eller D-Version
    • Funktionskontroll av signal
  • Kontroll/Test av givaren
  • Monteringsförslag