H-CAN – Volvo XC70 -06

Inledning #

Här kommer vi att gå igenom en installation av Hastighetsregulator H-CAN till en Volvo XC70 -06. Denna anvisning gäller även övriga Volvo modeller fr.o.m. 2005 och senare.

Volvo XC70, 2006, Generation: P2 Facelift, Motorkod: B5254 T2

Information #

Fordonet är utrustat med Hastighetsregulator H-CAN. H-CAN läser hastighetsdata i realtid från fordonets styrsystem. Om hastighetsinformation uteblir, går det inte att gasa med gaspedalen.

I denna Volvo XC70 kopplas även farthållaren ur av H-CAN. Farthållaren i bilen är ej mekaniskt förändrad, den kopplas ur av H-CAN mjukvarumässigt.

Inställning #

Inställd hastighetsgräns: 30km/h

Skydd och plombering #

Inkopplingen till gaspedalen är skyddad med metallnät och popnit. Hastighetsregulatorn H-CAN är kapslad i aluminiumlåda, nitad och sitter fast under rattstången. Kablar är kapslade i plastslang (kolla med din besiktning om de kräver hårdare material). Våra kopplingar löds för att säkerställa bra kontakt och att inget lossnar.

Installationen #

Nu ska vi gå igenom hur vi ansluter detta mot bilen.

Anslutning mot CANBUS #

På den är bilen så kan vi hitta två kablar i OBD-uttaget som ger oss kontakt med CANBUS. Stift 6 och 14 är standardiserade stift i uttaget som används på majoriteten av bilarna. Stift 6 = CAN Hög och stift 14 = CAN Låg – Viktigt!

Vi lokaliserar CANBUS kablarna genom att dels se stiften och att de två kablarna är tvinnade med varann. Grön kabel från OBD löder vi på en gul kabel (CAN Låg), Vit kabel från OBD löder vi på en blå kabel (CAN Hög).

Hur vet jag om det finns CAN i OBD? #

För att veta om det finns CANBUS i OBD-uttaget så kollar man först om man har stift på position 6 och 14 i OBD-uttaget. Har man det så tar man sin multimeter och mäter på stiften (tändning andra hacket påslaget – viktigt!). Där ska man ha ca 2.5V på stiften.

Kapsling #

Sladdarna kapslas sedan in i plastslang i detta fall. Kolla med din besiktning för att se om de vill ha annat material!

Inkoppling mot gaspedal #

Position i pedalKopplas till H-CAN (Position)
Pos 1 – 12V (matning)+ (via strömtjuv/lödning)
Pos2 – 1V (digital variabel)Pedal > IN2 > UT2 > ECU
Pos 3 – 0V (jord för digital variabel)Används ej
Pos 4 – 0V (jord för analog variabel)– (via strömtjuv/lödning)
Pos 5 – 0,4V (analog variabel)Pedal > IN1 > UT1 > ECU
Pos 6 – 5V (matning)Används ej
Detta är superviktigt, kopplar man inte så som anvisningarna säger så kommer du inte få detta att fungera alls! Likaväl, ström tas från gaspedalen och jord måste tas på just “Jord för analog variabel”.
Här visar vi inkopplingen mot gaspedalen. Vi har lött in oss på kablaget nere vid gaspedalen och drar sedan vår 7-ledarkabel till vår hastighetsregulator.

Kapsling #

Först trär vi in kablarna i slang så och drar åt detta ordentligt.
Här lägger vi ett nät över kopplingen vilket i detta fall klassas som en “plombering”. Rekommenderar att ni pratar med er besiktningshall för att se så att man täcker deras regler kring plombering. Detta har blivit hårdare sedan vi gjorde detta dokument!

Kapsling och position av Hastighetsregulator #

H-CAN ligger fastklistrad i lådan och väntar på att få sitt lock. Locket ska inte vara på för att besiktningen ska kunna kontrollera utrustningen. Detta är ändringar som skett under 2021. Två plomberingsvajrar är bra att ha med om nu inte besiktningen erbjuder denna tjänst. Kontrollera med din besiktning!
Placering av hela lådan, vi lägger upp den ovanför pedalerna och sedan sätter vi fast den så att lådan inte flyttar på sig.

Lycka till med ditt projekt! #

Tänk på att detta inlägg kanske är lite utdaterat efter publicering. Det är väldigt viktigt att ni kontrollerar med er besiktning för att hålla bygget helt uppdaterat med de senaste reglerna.

Powered by BetterDocs